För att hjälpa eleverna med stresshantering, oro och nervositet inför provet, vill vi att erbjuda eleverna att utföra SPARK/pulshöjande fysisk aktivitet på morgonen innan proven skrivs.
Tid:
Fredag 15/4 07.45-08.15 (idrottshallen)
Metoden kommer ursprungligen från ”Naperville High” i USA och är beforskad med gott resultat. I korthet innebär det att de dagar som inte eleverna har undervisning i idrott och hälsa genomförs istället kortare pass med pulshöjande fysisk aktivitet under minst 20 minuter per tillfälle. Resultat från Naperville visar att elever som deltagit i SPARK presterar bättre i skolan. Forskarna liknar det vid ett ”inlärningsfönster” som öppnas i anslutning till pulspassen. För elever med neuropsykiatriska diagnoser har man sett god effekt. Sociala effekter som färre konflikter mellan eleverna har också noterats. Även svenska forskargrupper har visat på att fysisk aktivitet främjar minne och lärande.
Se gärna länkarna för mer information om forskningsläget:
UR Samtiden. Träning och den lärande hjärnan. Elin Lidman, psykolog och forskare vid KI. Inspelad föreläsning för RF och SISU. 8 oktober 2012. Längd: 48,11 min (tillgänglig till 1 juli 2017). http://www.ur.se/Produkter/173077-UR-Samtiden-Idrott-hela-livet-2012-Traning-och-den-larande-hjarnan
UR Samtiden – Hjärnans dag 2013. Träna hjärnan hos barn. Lina Bunketorp Käll, sjukgymnast och forskare. Folkets hus i Stockholm 22 april 2013. Längd: 27,39 min. (tillgänglig till 1 juli 2018)
Vänligen,
Anna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar