Efter att ha haft SPARK och Brain Breaks på schemat augusti-december 2015 med årskurs 7, har vi idrottslärare gjort en liten utvärdering med eleverna Nu kan ni ta del av statistiken och hur eleverna själva har upplevt detta projekt. UTVÄRDERING av SPARK.
Vi lärare ser fram emot ännu en termin med pulshöjande aktiviteter, som ska ge oss ännu högre betyg, resultat och omdömen i våra teoretiska ämnen. Samt ha ännu mer koncentration, motivation och prestation på lektionerna.
___________________________________________________________________________
SPARK
Information till elever och vårdnadshavare i blivande åk 7 läsåret 15/16 på Runbacka skolor angående Runbackas deltagande i utvecklingsarbete med daglig fysisk aktivitet i skolan (SPARK).
Barn- och utbildningskontoret erbjuder skolor i Sollentuna kommun en möjlighet att
delta i ett utvecklingsarbete gällande fysisk aktivitet under 2015/2016.
Utvecklingsarbetet består av två delar, dels Fysisk aktivitet på recept, FaR som
vänder sig till elever som är otillräckligt fysiskt aktiva med risk för ohälsa.
FaR används samtidigt vid den barn- och ungdomsmedicinska mottagningen och ungdomsmottagningen i kommunen.
delta i ett utvecklingsarbete gällande fysisk aktivitet under 2015/2016.
Utvecklingsarbetet består av två delar, dels Fysisk aktivitet på recept, FaR som
vänder sig till elever som är otillräckligt fysiskt aktiva med risk för ohälsa.
FaR används samtidigt vid den barn- och ungdomsmedicinska mottagningen och ungdomsmottagningen i kommunen.
Den andra delen är SPARK som innebär en bredare satsning med daglig fysisk
aktivitet för alla elever. SPARK betyder ”gnista” på engelska och bygger på
antagandet att daglig fysisk aktivitet främjar elevernas lärande i teoretiska ämnen.
aktivitet för alla elever. SPARK betyder ”gnista” på engelska och bygger på
antagandet att daglig fysisk aktivitet främjar elevernas lärande i teoretiska ämnen.
Metoden kommer ursprungligen från ”Naperville High” i USA och är beforskad
med gott resultat. I korthet innebär det att de dagar som inte eleverna har undervisning
i idrott och hälsa genomförs istället kortare pass med pulshöjande fysisk aktivitet
under minst 20 minuter per tillfälle. Resultat från Naperville visar att elever som
deltagit i SPARK presterar bättre i skolan. Forskarna liknar det vid ett ”inlärningsfönster”
som öppnas i anslutning till pulspassen. För elever med neuropsykiatriska diagnoser
har man sett god effekt. Sociala effekter som färre konflikter mellan eleverna har
också noterats. Även svenska forskargrupper har visat på att fysisk aktivitet främjar
minne och lärande.
med gott resultat. I korthet innebär det att de dagar som inte eleverna har undervisning
i idrott och hälsa genomförs istället kortare pass med pulshöjande fysisk aktivitet
under minst 20 minuter per tillfälle. Resultat från Naperville visar att elever som
deltagit i SPARK presterar bättre i skolan. Forskarna liknar det vid ett ”inlärningsfönster”
som öppnas i anslutning till pulspassen. För elever med neuropsykiatriska diagnoser
har man sett god effekt. Sociala effekter som färre konflikter mellan eleverna har
också noterats. Även svenska forskargrupper har visat på att fysisk aktivitet främjar
minne och lärande.
Se gärna länkarna för mer information om forskningsläget:
UR Samtiden. Träning och den lärande hjärnan. Elin Lidman, psykolog och forskare vid KI.
Inspelad föreläsning för RF och SISU. 8 oktober 2012. Längd: 48,11 min (tillgänglig till 1 juli 2017).
Inspelad föreläsning för RF och SISU. 8 oktober 2012. Längd: 48,11 min (tillgänglig till 1 juli 2017).
http://www.ur.se/Produkter/173077-UR-Samtiden-Idrott-hela-livet-2012-Traning-och-den-larande-hjarnan
UR Samtiden – Hjärnans dag 2013. Träna hjärnan hos barn. Lina Bunketorp Käll, sjukgymnast och
forskare. Folkets hus i Stockholm 22 april 2013. Längd: 27,39 min. (tillgänglig till 1 juli 2018)
forskare. Folkets hus i Stockholm 22 april 2013. Längd: 27,39 min. (tillgänglig till 1 juli 2018)
Vad innebär SPARK för eleverna i årskurs 7 på Runbacka skolor?
Daglig fysisk aktivitet, där undervisningen i idrott och hälsa kompletteras med kortare
20-30 minuters pulshöjande pass. Elevernas puls ska under passen ligga i en zon
motsvarande 65-80% av maximal hjärtfrekvens. Det motsvarar ansträngningskänslan,
”något ansträngande/ansträngande” men inte ”mycket ansträngande”.
Det är med andra ord inte meningen att eleverna ska vara utpumpade efter passen,
utan istället ska aktiviteterna genomföras så att de blir hållbara över tid.
Eleverna kommer att använda pulsklockor för att själv kunna lära sig att följa sin
egen puls. Aktiviteten innebär att de måste ha träningskläder och handduk med sig
till skolan varje dag. SPARK ligger i anslutning till ordinarie idrottstimmar och den
valbara idrottsprofilen.
20-30 minuters pulshöjande pass. Elevernas puls ska under passen ligga i en zon
motsvarande 65-80% av maximal hjärtfrekvens. Det motsvarar ansträngningskänslan,
”något ansträngande/ansträngande” men inte ”mycket ansträngande”.
Det är med andra ord inte meningen att eleverna ska vara utpumpade efter passen,
utan istället ska aktiviteterna genomföras så att de blir hållbara över tid.
Eleverna kommer att använda pulsklockor för att själv kunna lära sig att följa sin
egen puls. Aktiviteten innebär att de måste ha träningskläder och handduk med sig
till skolan varje dag. SPARK ligger i anslutning till ordinarie idrottstimmar och den
valbara idrottsprofilen.
Under hösten kommer eleverna och vårdnadshavare att besvara en enkät vid två tillfällen.
Enkäten besvaras anonymt och syftet är att ta del av förväntningar inför utvecklingsarbetet
samt erfarenheter under genomförandet. Uppgifter som kan ligga till grund vid utformningen
av en eventuell kommande forskningsstudie.
Enkäten besvaras anonymt och syftet är att ta del av förväntningar inför utvecklingsarbetet
samt erfarenheter under genomförandet. Uppgifter som kan ligga till grund vid utformningen
av en eventuell kommande forskningsstudie.
I metoden ingår också att bryta stillasittande under lektionstid med så kallade brain-breakes,
korta rörelseövningar med avsikt att öppna ”inlärningsfönstret”.
korta rörelseövningar med avsikt att öppna ”inlärningsfönstret”.
Personalen som håller i pulspassen på skolorna kommer att gå endags utbildning vid
GIH (gymnastik- och idrottshögskolan) den 16/6 2015 samt ett uppföljande
utbildningstillfälle under hösten. Utbildningen genomförs tillsammans med ett team med
lärare från Vammarskolan i Valdemarsvik som provat SPARK med stor framgång.
GIH (gymnastik- och idrottshögskolan) den 16/6 2015 samt ett uppföljande
utbildningstillfälle under hösten. Utbildningen genomförs tillsammans med ett team med
lärare från Vammarskolan i Valdemarsvik som provat SPARK med stor framgång.
På föräldramötet den 26/8 2015 kommer ansvariga på skolan informera mer om vad som gäller.
Samverkansparter är Barn- och utbildningskontoret, Kultur-och fritidskontoret tillsammans
med Stockholms läns landsting, Stockholms Idrottsförbund samt Gymnastik och idrottshögskolan.
med Stockholms läns landsting, Stockholms Idrottsförbund samt Gymnastik och idrottshögskolan.
Kontaktpersoner
Projektledare för SPARK
Lärare i matematik och Naturorienterade ämnen Mats Nahlbom, Valdemarsviks kommun
mats.nahlbom@edu.valdemarsvik.se, telefon 070-692 10 14
Ansvarig för SPARK- utbildningen den 16/6 2015
Högskoleadjunkt Johnny Takats, Gymnastik- och idrottshögskolan
johnny.takats@gih.se, telefon 08-120 537 88
Verksamhetsansvarig skolsköterska Ann Lötbom, Sollentuna kommun
ann.lotbom@sollentuna.se, telefon 08-579 211 39
eller kontakta skolsköterskan på ditt barns skola för mer information
Utvecklingsarbete av FaR
Projektledare Cecilia Lindholm, Stockholms läns landsting
cecilia.m.lindholm@sll.se, telefon 072-235 26 96
Ansvarig på skolan är:
Anna Strehaljuk, idrottslärare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar