SPARK



Efter att ha haft SPARK och Brain Breaks på schemat augusti-december 2015 med årskurs 7, har vi idrottslärare gjort en liten utvärdering med eleverna Nu kan ni ta del av statistiken och hur eleverna själva har upplevt detta projekt. UTVÄRDERING av SPARK

Vi lärare ser fram emot ännu en termin med pulshöjande aktiviteter, som ska ge oss ännu högre betyg, resultat och omdömen i våra teoretiska ämnen. Samt ha ännu mer koncentration, motivation och prestation på lektionerna.

___________________________________________________________________________



SPARK

Information till elever och vårdnadshavare i blivande åk 7 läsåret 15/16 på Runbacka skolor angående Runbackas deltagande i utvecklingsarbete med daglig fysisk aktivitet i skolan (SPARK).


Barn- och utbildningskontoret erbjuder skolor i Sollentuna kommun en möjlighet att 
delta i ett utvecklingsarbete gällande fysisk aktivitet under 2015/2016. 
Utvecklingsarbetet består av två delar, dels Fysisk aktivitet på recept, FaR som 
vänder sig till elever som är otillräckligt fysiskt aktiva med risk för ohälsa. 
FaR används samtidigt vid den barn- och ungdomsmedicinska mottagningen och ungdomsmottagningen i kommunen.


Den andra delen är SPARK som innebär en bredare satsning med daglig fysisk 
aktivitet för alla elever. SPARK betyder ”gnista” på engelska och bygger på 
antagandet att daglig fysisk aktivitet främjar elevernas lärande i teoretiska ämnen.


Metoden kommer ursprungligen från ”Naperville High” i USA och är beforskad 
med gott resultat. I korthet innebär det att de dagar som inte eleverna har undervisning 
i idrott och hälsa genomförs istället kortare pass med pulshöjande fysisk aktivitet 
under minst 20 minuter per tillfälle. Resultat från Naperville visar att elever som 
deltagit i SPARK presterar bättre i skolan. Forskarna liknar det vid ett ”inlärningsfönster” 
som öppnas i anslutning till pulspassen. För elever med neuropsykiatriska diagnoser 
har man sett god effekt. Sociala effekter som färre konflikter mellan eleverna har 
också noterats. Även svenska forskargrupper har visat på att fysisk aktivitet främjar 
minne och lärande.



Se gärna länkarna för mer information om forskningsläget:


UR Samtiden. Träning och den lärande hjärnan. Elin Lidman, psykolog och forskare vid KI. 
Inspelad föreläsning för RF och SISU. 8 oktober 2012. Längd: 48,11 min (tillgänglig till 1 juli 2017).


UR Samtiden – Hjärnans dag 2013. Träna hjärnan hos barn. Lina Bunketorp Käll, sjukgymnast och 
forskare. Folkets hus i Stockholm 22 april 2013.  Längd: 27,39 min. (tillgänglig till 1 juli 2018)


Vad innebär SPARK för eleverna i årskurs 7 på Runbacka skolor?

Daglig fysisk aktivitet, där undervisningen i idrott och hälsa kompletteras med kortare 
20-30 minuters pulshöjande pass. Elevernas puls ska under passen ligga i en zon 
motsvarande 65-80% av maximal hjärtfrekvens. Det motsvarar ansträngningskänslan, 
”något ansträngande/ansträngande” men inte ”mycket ansträngande”.  
Det är med andra ord inte meningen att eleverna ska vara utpumpade efter passen, 
utan istället ska aktiviteterna genomföras så att de blir hållbara över tid. 
Eleverna kommer att använda pulsklockor för att själv kunna lära sig att följa sin 
egen puls. Aktiviteten innebär att de måste ha träningskläder och handduk med sig
till skolan varje dag. SPARK ligger i anslutning till ordinarie idrottstimmar och den 
valbara idrottsprofilen.


Under hösten kommer eleverna och vårdnadshavare att besvara en enkät vid två tillfällen. 
Enkäten besvaras anonymt och syftet är att ta del av förväntningar inför utvecklingsarbetet 
samt erfarenheter under genomförandet. Uppgifter som kan ligga till grund vid utformningen 
av en eventuell kommande forskningsstudie.


I metoden ingår också att bryta stillasittande under lektionstid med så kallade brain-breakes, 
korta rörelseövningar med avsikt att öppna ”inlärningsfönstret”.


Personalen som håller i pulspassen på skolorna kommer att gå endags utbildning vid 
GIH (gymnastik- och idrottshögskolan) den 16/6 2015 samt ett uppföljande 
utbildningstillfälle under hösten. Utbildningen genomförs tillsammans med ett team med 
lärare från Vammarskolan i Valdemarsvik som provat SPARK med stor framgång.


På föräldramötet den 26/8 2015 kommer ansvariga på skolan informera mer om vad som gäller.


Samverkansparter är Barn- och utbildningskontoret, Kultur-och fritidskontoret tillsammans 
med Stockholms läns landsting, Stockholms Idrottsförbund samt Gymnastik och idrottshögskolan.


Kontaktpersoner


Projektledare för SPARK
Lärare i matematik och Naturorienterade ämnen Mats Nahlbom, Valdemarsviks kommun
mats.nahlbom@edu.valdemarsvik.se, telefon 070-692 10 14


Ansvarig för SPARK- utbildningen den 16/6 2015
Högskoleadjunkt Johnny Takats, Gymnastik- och idrottshögskolan
johnny.takats@gih.se, telefon 08-120 537 88


Verksamhetsansvarig skolsköterska Ann Lötbom, Sollentuna kommun
ann.lotbom@sollentuna.se, telefon 08-579 211 39
eller kontakta skolsköterskan på ditt barns skola för mer information


Utvecklingsarbete av FaR
Projektledare Cecilia Lindholm, Stockholms läns landsting
cecilia.m.lindholm@sll.se, telefon 072-235 26 96


Ansvarig på skolan är:
Anna Strehaljuk, idrottslärare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar